marți, 14 iunie 2011

Tabara din Leptokaria - jurnal in presa

Maria Tsimitri, Noula Sofia, viceprimarii din Leptokaria, si dr. Giorgos Papastergiou _ fostul prefect al judetului Pieria (randul din fata), in mijlocul muresenilor

3 _ 12 iunie 2011. Chiar daca aceasta perioada pentru unii nu a avut o insemnatate deosebita, pentru Asociatia Artistilor Plastici Mures a insemnat a saptea editie a taberei de pictura organizata in statiunea greceasca Leptokaria, rod al colaborarii dintre publicistul Ilarie Gh. Opris, presedintele AAP Mures, si Thanos Dimitriou, patronul firmei grecesti de turism "Tramp Travel Holidays International", vorbitor de limba romana si bun prieten al artistilor plastici mureseni. Stimati cititori, am avut bucuria de a participa la aceasta reusita tabara de pictura, si doresc sa va impartasesc cateva dintre experientele traite. Vineri, 3 iunie 2011, m-am indreptat cu nerabdare spre Galeria de arta "Unirea", locul unde urma sa ne intalnim cu totii pentru a pleca in Grecia. Cele aproximativ 90 de persoane, cu geamantanele burdusite, au atras imediat atentia targumuresenilor. Pana la sosirea celor doua autocare apartinand firmei "Tramp Travel", am avut ocazia sa cunoastem persoane noi, sa legam prietenii si sa infiripam interesante discutii. Intr-un final, spre bucuria noastra, au sosit si cele doua autocare care urmau sa ne transporte spre tinuturile Eladei. Unul dintre autocare avea persoane imbarcate din Baia Mare si Cluj-Napoca, artisti plastici si familiile lor, multi dintre ei deplasandu-se pentru prima data in Grecia. Celalalt autocar etajat, dotat cu 82 de locuri, era destinat pentru calatorii din Targu-Mures si Sighisoara. Un total de 135 de persoane iubitoare de drumetii. Dupa ce am traversat Romania prin Bucuresti, am ajuns la vama Giurgiu-Ruse. Dupa o scurta verificare a actelor de identitate, am traversat Bulgaria in noaptea de 3-4 iunie. Dimineata zilei urmatoare am intrat pe teritoriul Greciei, urmand ca in jurul orei 14 sa sosim in Leptokaria, locul nostru de destinatie.

Duminica, 5 iunie, a fost organizata o "seara romaneasca" in curtea interioara a hotelului "Balkan Hellas", gazde din partea grecilor fiind Kostas Dimitriou si fiica acestuia, Dora Dimitriou. In cadrul acestei seri, unde cultura romaneasca s-a intalnit cu cea greceasca, a fost realizata o expozitie de pictura, in cadrul careia au expus urmatorii artisti: din Baia Mare - Florica Radu, Bölöni Maria, Dumitru Florea, Adrian Prykop, Kovács Birtalan, Marinela Caluseru, Angela Pop, Grigore Zlamparet, Delia Anca Oros, Kemenes Robert, Rodica Balea, Ioan Marchis; din Targu-Mures - Gheorghe Botog, Sabina Goron, Gál Imola, Balázs Klára, Ramona Lazar, Sóo Emma, Kovács Ágnes, Liviu Stef, Kulcsár-Parvu Maria; si din Cluj _ Ionel Federiga, Octavian Popescu, Georgeta Petrovan, Eva Gaja si Voichita Cecalagean. La "mare inaltime" a fost si Ansamblul folcloric "Sanziana" din Capusul de Campie, care i-a incantat pe cei prezenti prin spectacolul folcloric romanesc oferit. Din partea grupului folcloric au participat: Mihai Stavila, Lucia Stavila (coordonatori), Eugen Horatiu Pui, Laura Alexandra Pui, Leon Pui, Eugenia Pui, Mioara Ludusan, Laura Ludusan, Florina Cioca, Viorica Moldovan si Geta Chiorean. Tot in cadrul acestei manifestari culturale au fost prezentate si urmatoarele publicatii: Constantin Bogosel _

Ansamblul folcloric "Sanziana" a sustinut un adevarat recital de cantece populare pentru spectatorii romani si greci

Miscellanea Maris, Ilarie Gh. Opris, Vasile Muresan _ Asociatia Artistilor Plastici Mures, Anuar 2010, Mihai Stavila, Lucia Stavila, Alexandra Laura Pui _ Capusul de Campie, Monografie, 1947-2010. La aceasta frumoasa seara culturala si-au prezentat gandurile si preotii Leon Pui, Mircea Moldovan si Cristian Istrate, Octavian Popescu _ presedinte AAP Cluj, Ioan Marchis _ directorul Directiei Judetene pentru Cultura si Patrimoniul National Maramures, si Mariana Enache _ manager cultural din Cluj-Napoca.

Ziua urmatoare, luni, 6 iunie, am participat la o croaziera pe mare, pana la insula Skiatos. Vaporasul de croaziera, apartinand capitanului grec Kostas, ne-a transportat spre peisaje de vis. Am putut admira insulele grecesti scaldate de valurile albastre ale marii si zborul pescarusilor, care ne-au insotit pana la insula Skiatos. Atmosfera creata de capitanul Kostas a fost una extraordinara. Am invatat sa dansam pe ritmuri grecesti si, drept rasplata, capitanul ne-a oferit Metaxa. Tot in Skiatos am putut admira plaja Koukonaries, una dintre cele mai frumoase plaje ale Marii Egee, apa fiind atat de limpede incat puteai observa pestisorii care inotau in jurul tau.

Marti, 7 iunie, cu ocazia pietei de zi din Leptokaria, a fost organizata cea de-a doua expozitie de tablouri in centrul statiunii, unde localnicii si turistii au putut admira creatiile artistilor romani. Miercuri, joi, si vineri, au fost organizate excursii optionale la Meteora, Olimp si Atena. Miercuri, 8 iunie, a fost o zi cu totul speciala. Am avut ocazia, multumita domnului Kostas Dimitriou, de a vizita Manastirea "Osios Efraim", situata nu departe de situl arheologic de la Dion. Un loc binecuvantat de Dumnezeu, unde maicutele au creat o adevarata gradina botanica, cu mii de flori multicolore, linistea fiind intrerupta, din cand in cand, de glasul paunilor si porumbeilor. Vineri, 10 iunie, am vizitat Liceul din Leptokaria, fiind insotit de Ilarie Gh. Opris si de domnul Hristov Hristo, muresean de-al nostru, bun vorbitor de limba greaca. Am stat de vorba cu directorul liceului si cu un profesor de fizica, care ne-au oferit o multime de detalii despre sistemul de invatamant grecesc. Tot in aceasta zi am vizitat si Primaria din Leptokaria, unde am stat de vorba cu doamna viceprimar Noula Sofia, de la care am aflat multe detalii despre Leptokaria si locuitorii ei. Trebuie sa mentionez faptul ca in incinta Primariei toate usile erau deschise pentru a-i primi pe cetateni, iar picturile expuse pe pereti transformau aceasta institutie intr-o adevarata galerie de arta. De fapt, nu ar trebui sa ne miram, deoarece cunoastem faptul ca elenii pun mare pret pe arta si cultura. La ultima petrecere a romanilor, care a avut loc vineri seara, 10 iunie, au participat si oficialitati elene: dr. Giorgos Papastergiou - fost prefect al judetului Pieria, Petrica Banea - presedintele Asociatiei Romanilor din Katerini, Vasile Gaman - vicepresedinte, Adrian Florita - secretar, Maria Tsimitri si Noula Sofia - viceprimari ai localitatii Leptokaria. Le multumim pentru ca ne-au onorat cu prezenta lor si ne-au transmis gandurile lor bune, spre bucuria noastra colectiva!